Regulamin sklepu internetowego

Podczas tworzenia sklepu internetowego (e-sklepu) wielu ludzi zwraca przede wszystkim uwagę na takie rzeczy jak prawidłowe jego funkcjonowanie, reklamę, konkurencję czy analizy finansowe. Bardzo ważnym jednak punktem, o którym nie należy zapominać przed uruchomieniem sklepu jest przygotowanie regulaminu.

Regulamin sklepu internetowego

Najprościej regulamin można zdefiniować jako dokument zawierający zbiór zasad i norm, które obowiązują podczas zawierania transakcji w danym e-sklepie. Jego zapisy muszą być oczywiście zgodne z prawem. Musi być on napisany w taki sposób, aby kupujący czytając go z łatwością zrozumiał wszystkie zawarte w nim informacje. Regulamin jest podstawowym dokumentem (umową) definiującym zasady dokonywania zakupów w danym sklepie internetowym.

Co powinien zawierać dobrze sporządzony regulamin?

Obecnie obowiązujące prawo (m.in. ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o prawach konsumenta) nie reguluje dokładnego wzorca tworzenia regulaminu, stąd też ten dokument w różnych e-sklepach może wyglądać inaczej. Prawo wymusza jednak, aby zawierał on kilka najważniejszych informacji. Bardzo ważnym jest, aby regulamin zawierał: informację o ochronie danych osobowych (dostosowaną do RODO), określenie kwestii sposobu i płatności za towar oraz kosztów wysyłki, informację odnośnie zwrotów/rezygnacji z zakupu/reklamacji, określenie odpowiedzialności sprzedającego za towar, określenie wszystkich terminów związanych z umową oraz ogólne określenie warunków na jakich dokonywany jest zakup. Oczywiście im więcej informacji zostanie umieszczonych w regulaminie naszego sklepu tym lepiej. Należy jednak pamiętać, że zbyt obszerny dokument lub bardzo zawiłe sformułowania mogą wprowadzać potencjalnego klienta w błąd, a w rezultacie odstraszyć go od zakupu. Tworząc regulamin sklepu internetowego należy sprawdzić wszystkie przytoczone założenia, czy nie kolidują z zapisami prawa. Wstawianie w tym dokumencie zapisów, które ograniczają prawa konsumenta lub całkowicie zwalniają z odpowiedzialności sprzedawcę jest niedopuszczalne.

Wzór regulaminu sklepu

W internecie nie brak portali, które oferują gotowe regulaminy sklepów. Jeśli jednak prowadzenie sklepu internetowego ma być projektem długoterminowym to poza kampanią marketingową warto część funduszy przeznaczyć na profesjonalne przygotowanie regulaminu. Niejednokrotnie zdarza się, że zakupiony wzór ma się nijak do specyfiki konkretnego biznesu. Zwykle nie uwzględnia poszczególnych branż (inne informacje trzeba podawać sprzedając ubrania, a zupełnie inne gdy sprzedajemy śrubki), sposobu dostawy (np. nie wszyscy oferują dostawę kurierską) czy rodzaju kontrahenta, z którym współpracujemy (niektóre sklepy w ogóle nie mają do czynienia z tzw. “konsumentem”). Dobrze skrojony regulamin może okazać się bardzo istotny na wypadek pojawienia się roszczeń ze strony klientów.